FAQ

De antwoorden op je vragen

In binnenlandse Nederlandse treinen kan je fiets zonder reservering mee in het gedeelte bestemd voor fietsen. Dit is te herkennen aan het fietslogo boven de deuren. Indien je internationaal reist, mag je ook in de spits reizen. In regionale treinen in het buitenland werkt het precies hetzelfde. Voor (internationale) lange afstandstreinen geldt dat er voor de fiets gereserveerd dient te worden. Als je bij ons boekt, maken wij dat uiteraard bij het boeken van de kaartjes in orde. Deze fietsplaatsen zijn er in twee varianten. In de meeste Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse treinen kunnen fietsen mee in een klein fietsenrekje. Op de meeste andere treinen moeten fietsen aan een haakje opgehangen worden. De fietsen staan dan met ongeveer 90 graden enkel op het achterwiel. Met zware fietsen kan dit een aardige klus zijn.

Het in- uit- en overstappen kunnen stressvolle momenten zijn, zeker als je voor het eerst met je fiets in de trein naar het buitenland gaat. Hiervoor hebben wij de volgende tips:

– Deel je bagage op je fiets zo in dat je deze er relatief snel op en af kunt krijgen. Bij het in- uit- en overstappen komt dat van pas.

– Internationale treinen hebben bijna altijd een treinindeling die op het vertrekperron te vinden is. Hiermee kun je eenvoudig bepalen waar de fietswagon (ongeveer) zal stoppen.

– Wacht totdat je voor de deur van de fietswagon staat met het eventueel afladen van bagage. Als de trein toch een andere rijtuig indeling heeft, kun je alles er weer opladen.

– Zorg dat je bij je eind- of overstapbestemming op tijd klaar staat om je fiets en bagage weer uit te laden. Het komt voor dat conducteurs niet (op tijd) het volgende station aankondigen. Zelf de tijden en stations in de gaten houden kan daarom nooit kwaad.

Alle reizen die wij boeken zijn maatwerk. Het is niet mogelijk om zelf online internationale treinkaartjes te kopen bij de verschillende spoorwegen.

Als je reisplannen hebt, kun je deze kwijt via het aanvraagformulier of contactpagina.

Wij gaan dan aan de slag voor je om de beste reis voor jou samen te stellen. Binnen een werkdag hoor je van ons middels een reisvoorstel of vraag om de reis verder in kaart te brengen.

Het reisvoorstel wordt in de vorm van een vrijblijvend boekingsvoorstel verzonden inclusief reisschema en prijsopbouw per e-mail gestuurd. Hierbij zit een betaallink. Als je de reis wil boeken, is de betaling doen het sein aan ons om de reis definitief te boeken. De kaartjes en eventuele reserveringen ontvang vervolgens per e-mail.

Dit kunnen wij helaas niet verzorgen. Wij verzorgen graag de complete reis voor je. Uit ervaring weten wij dat bij het enkel leveren van een fietsreservering er snel iets fout kan gaan.

Wij zoeken naar de verbinding waar fietsen op mee mogen en zorgen ervoor dat het reisschema voldoende overstaptijd biedt. Dit om ervoor te zorgen dat een kleine vertraging opgevangen kan worden en je genoeg tijd hebt om de overstap zonder te haast te kunnen maken. De planners van de spoorwegen houden daar niet automatisch rekening mee. Daarom kan er een verschil in prijs zijn voor een zelfde traject.

Bij grensoverschrijdend vervoer is het (nog) nodig om de tickets geprint op A4 papier bij je te hebben tijdens de reis. Ben je in het buitenland en heb je de tickets niet geprint bij je? In vrijwel elke stad is een printshop gevestigd die tegen een kleine prijs zwart/wit kan printen. Hotels en B&B’s doen het vaak zonder kosten voor je.

Bij het inboeken van de reis houden wij rekening met het scenario dat het corona virus nieuwe beperkingen ten aanzien van internationale reizen kan vormen. Treinkaartjes waarbij het begin of eindstation niet in Duitsland ligt, maar wel via Duitsland gaan, zijn niet te annuleren kaartjes. Indien de reis bijvoorbeeld van Nederland naar Denemarken gaat, boeken wij twee kaartjes. Het eerste kaartje van Nederland naar een station in Duitsland, het tweede kaartje van dit station in Duitsland naar de eindbestemming. Tijdens de reis hoef je hier geen rekening mee te houden. De zit- en fietsplaatsen blijven hetzelfde voor en na het station waar de reis ‘opgeknipt’ is.

Tandems kunnen zeer beperkt mee naar Duitse, Oostenrijkse en enkele Zwitserse bestemmingen. Veel treinen zijn wel uitgerust om fietsen mee te nemen, maar geen tandems. Aanhangers of bagagekarren kunnen (indien deze binnen normale fietsmaten vallen) wel mee. Een extra fietskaartje en fietsreservering is dan wel nodig. Als de aanhanger of bagagekar ingeklapt kan worden en als bagage mee kan, is een extra fietskaartje en fietsreservering niet nodig. Bij twijfel kun je ons altijd een foto sturen, daarmee kunnen wij een inschatting maken of het lukt.

Bij wijzigen geldt dat de oorspronkelijke kaartjes en reserveringen geannuleerd moeten worden volgende de geldende voorwaarden van de spoorwegen. Om de omboeking definitief te kunnen maken, is het altijd nodig om de nieuwe reis eerst te controleren op beschikbaarheid. Zeker kort voor vertrek kan het voorkomen dat de nieuwe reis niet mogelijk is door uitverkochte fietsplaatsen. Daarom overleggen wij altijd eerst voordat de oude kaartjes en reserveringen geannuleerd worden.

Laat het ons weten en neem contact met ons op. Bij annuleren geldt dat wij voorwaarden van de spoorwegen hanteren. De oorspronkelijke boekingskosten kunnen wij niet restitueren bij annuleringen.

Dit is vervelend natuurlijk! Maar niet onoverkomelijk. Het belangrijkste is om alle reisdocumenten bij je te houden en niet weg te gooien of nieuwe kaartjes aan te schaffen. Dit is in het geval van vertraging aan de kant van de vervoerder nooit nodig.

Als de aansluitende trein een regionale trein is, is er niets aan de hand. Op deze treinen zijn reserveringen niet mogelijk / nodig. Indien er voor de aansluitende trein fietsreserveringen noodzakelijk zijn, kun je het best tijdig aan het spoorwegpersoneel laten weten dat je de volgende trein dreigt te missen. Aan hen is het om het noodzakelijke te doen voor je. Dit kan een aantekening op uw kaartje zijn, een nieuwe reservering of advies om naar het spoorwegpersoneel op het overstapstation te gaan. Helaas is het zo dat gedurende de reis wij niets in dit opzicht kunnen betekenen voor je.

Vervelend dat de reis vertraagd was. Dit is nooit een leuk begin of einde van je reis. Restitutie kan enkel direct bij de uitgever van de kaartjes aangevraagd worden, via de website van NS International.

Fiets Mee

KvK nummer: 78379288

E-mail: info@fiets-mee.nl

Algemene voorwaarden

Privacy

Social Media Kanalen