Fiets mee in treinen in Europa

Fiets mee in de trein

 

In Europa mogen fietsen zonder te demonteren mee in veel treinen. De belangrijkse uitonderingen zijn:

– Hogesnelheidstreinen zoals Thalys, Eurostar en internationale TGV treinen;

– Nachttreinen Amsterdam / Brussel – Wenen / Innsbruck;

– Zweden* en Spanje.

Deze treinen en landen laten wel fietsen toe, maar enkel als deze gedemonteerd als reguliere bagage mee kunnen. Fiets-Mee verzorgt geen treinreizen waarbij fietsen (deels) gedemonteerd moeten worden.

*In Zweden mogen fietsen wel mee in treinen van regionale vervoerders en Flixtrain. Beide zijn niet via Fiets-Mee te boeken.

 

Als fietsreserveringen verplicht zijn, boekt Fiets-Mee altijd de benodigde fietsreservering. Bij het samenstellen van offerte kijk ik altijd of deze fietsplaatsen nog beschikbaar zijn. De zitplaatsen boek ik altijd – indien mogelijk – in de buurt van de fietsplaatsen in hetzelfde rijtuig. In sommige treinen is dit niet mogelijk. Nachttreinen en enkele treinen met afgesloten fietsruim zijn de belangrijkste uitzondering.

 

Reizen met fiets mee

 

In alle treinen in Europa is het nodig om bagage tijdens de reis van de fietsen af te halen. Dit is nodig voor:

– Ruimte laten voor andere fietsen;

– Het is vaak niet mogelijk om met bagage op de fiets de trein in- en uit te stappen;

 

Voor het instappen is het handig om op het perron voor een goede plaats te kiezen. Dit betekent een plek waarbij je snel ofwel het begin- ofwel het einde van de trein eenvoudig kunt bereiken. Vaak is het fietsrijtuig het eerste- of laatste rijtuig. Het midden van het perron is daarom altijd een veilige keuze om zo nodig naar voren of naar achteren te lopen.

Laat altijd de bagage op de fietsen tot het moment van instappen. Met de bagage op je fiets kun je je sneller verplaatsen dan wanneer de bagage al van de fietsen afgehaald is.

Bij treinen met gelijkvloerse instap is het bovenstaande minder van belang of zelfs niet nodig.

Fiets Mee ICE

🇩🇪 Duitsland🇩🇪

Fiets mee in Duitse treinen

 

In Duitsland mogen fietsen op veel treinen mee zonder te hoeven demonteren. Op alle regionale en Intercity mogen fietsen mee. Veel ICE treinen nemen sinds enkele jaren ook fietsen mee.

Fietsruimtes zijn goed te herkennen aan fietssymbolen aan de buitenkant van de treinen. Op regionale treinen wordt daar vaak ook weergegeven hoeveel fietsen er mee kunnen.

Fiets mee trein Duitsland

IC-1 / Trein naar Berlijn

 

– De intercity treinen van de Duitse spoorwegen hebben beugels waaraan je je fiets ophangt.

– Dit treintype wordt ingezet op de trein van Nederland naar Berlijn en op veel Intercity verbindingen binnen Duitsland.

– Deze trein heeft geen gelijkvloerse instap.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn in hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen.

IC Berlijn Fiets

ICE-4

 

– Een van de nieuwste ICE treinen in Duitsland met plek voor 8 fietsen.

– Fietsen worden opgehangen aan beugels.

– Deze treinen rijden op veel ICE verbindingen in Duitsland en van Duitsland naar Zwitserland.

– Deze trein heeft geen gelijkvloerse instap. De instap is echter niet heel hoog.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn in hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen.

ICE4_Fiets2

IC-2

 

– Dubbeldeks Intercity treinen met plek voor 9 fietsen: 6 plaatsen in rijtuig 1, de overige 3 zijn verspreid over de andere rijtuigen, elk rijtuig heeft 1 fietsplek.

– Fietsen worden in beugels geplaatst.

– Deze trein heeft gelijkvloerse instap.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn in hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen. Deze zitplaatsen zijn in het bovendek, de fietsplaatsen in het onderdek.

IC_2_Duitsland

Regionaal

 

– Regionale treinen in Duitsland kunnen over het algemeen 6 tot 20 fietsen meenemen.

De regionale treinen Arnhem <> Düsseldorf, Venlo <> Düsseldorf en Enschede <> Münster/Dortmund hebben een gelijkvloerse instap.

– Een aantal regionale treinen hebben beugels om je fiets in te plaatsen. In andere treinen is dit niet nodig en kun je je fiets tegen klapstoeltjes plaatsen zoals op de foto rechts (dit is de regionale trein Arnhem <> Düsseldorf).

– Geen mogelijkheid om zit- en/of fietsplaatsen te reserveren. Dit werkt hetzelfde als in Nederlandse treinen.

Regionale trein Duitsland fiets

🇧🇪 België 🇧🇪 en 🇱🇺 Luxemburg 🇱🇺

Fiets mee in Belgische en Luxemburgse treinen

 

In België mogen fietsen op veel treinen mee zonder te hoeven demonteren. De ICE, Eurostar en Thalys treinen naar/van België nemen geen fietsen mee. Ook de NightJet Brussel <> Wenen neemt geen fietsen mee.

Fietsruimtes zijn goed te herkennen aan fietssymbolen aan de buitenkant van de treinen.

In Luxemburg mogen fietsen op alle treinen mee, behalve de TGV’s van Luxemburg-Stad naar Frankrijk.

Fiets trein België

Intercity Amsterdam <> Rotterdam <> Antwerpen <> Brussel

 

– De Intercity Amsterdam <> Brussel kan 4 fietsen meenemen.

Het fietsrijtuig is altijd het eerste of laatste rijtuig.

– In de fietsruimte kunnen fietsen tegen klapstoeltjes geplaatst worden en kunnen vastgemaakt worden met een gordel.

– Geen mogelijkheid om zit- en/of fietsplaatsen te reserveren, behalve in juli en augustus, dan zijn fietsreserveringen verplicht.

Fiets_Intercity_Amsterdam_Brussel

Intercity Brussel <> Luxemburg

 

– De Intercity Brussel <> Luxemburg kan een aantal fietsen meenemen.

Het fietsrijtuig is altijd het eerste of laatste rijtuig.

– In de fietsruimte kunnen fietsen geplaatst worden en kunnen vastgemaakt worden met een gordel.

– De intercity Brussel <> Luxemburg heeft geen gelijkvloerse instap.

– Geen mogelijkheid om zit- en/of fietsplaatsen te reserveren.

Fiets IC Brussel Luxemburg

België en Luxemburg

 

In België en Luxemburg rijden veel verschillende treintypes. In de meeste treinen is het mogelijk om zelf de fietsen in de trein te plaatsen. Hier is ruim plek voor, de fietsruimtes zijn over het algemeen ruimer dan in Nederlandse treinen.

– De fietsplaatsen worden duidelijk aagegeven met fietssymbolen op en naast de deuren.

In de treinen tussen Antwerpen <> Kortrijk en Kortrijk <> Lille is een afgesloten ruimte voor fietsen. Deze ruimte (het fietskot, zie foto rechts) kan enkel worden geopend en afgesloten worden door de conducteur. Deze ruimte bevindt zich aan het begin/einde van het treinstel, bij de 1e klas.

– De nieuwere treintypes hebben een gelijkvloerse instap, de oudere treinen hebben geen gelijkvloerse instap.

– Geen mogelijkheid om zit- en/of fietsplaatsen te reserveren. Dit werkt hetzelfde als in Nederlandse treinen.

Fiets Trein Antwerpen Kortrijk

🇨🇭 Zwitserland 🇨🇭 en 🇦🇹 Oostenrijk 🇦🇹

Fiets mee in Zwitserse en Oostenrijkse treinen

 

In Zwitserland en Oostenrijk mogen fietsen op veel treinen mee zonder te hoeven demonteren. Op alle regionale en Intercity mogen fietsen mee. Veel ICE treinen naar Zwitserland en Oostenrijk nemen sinds enkele jaren ook fietsen mee.

De nachttrein Amsterdam <> Basel / Zürich neemt fietsen mee. De nachttrein Amsterdam / Brussel <> Wenen / Innsbruck neemt geen fietsen mee.

Fietsruimtes zijn te herkennen aan fietssymbolen aan de buitenkant van de treinen. De treinsamenstellingen worden weergegeven op de vertrekschermen op de perrons.

Fiets_EC_AT

Nightjet Nederland <> Basel / Zürich

 

De NightJet naar Basel en Zürich heeft Zwitserse zitrijtuigen met een aantal fietsplekken (variërend van 8 tot 15).

– Deze trein heeft geen gelijkvloerse instap.

De fietsen worden opgehangen aan een haakje (zie Eurocity Zwitserland) of in een rekje (zie foto rechts). Deze plaatsen in een rekje zijn niet altijd beschikbaar.

De zitrijtuigen zijn in een ander gedeelte van de trein dan de couchette- en slaaprijtuigen.

– Tijdens de reis kun je door de trein lopen. Bij het instappen eerst de fietsen plaatsen en daarna naar het couchette of slaaprijtuig.

Fiets NightJet Basel

Nightjet Hannover <> Innsbruck / Wenen

 

De NightJet Hannover <> Innsbruck / Wenen heeft 3 fietsplekken. Deze fietsplekken zijn in een couchette rijtuig.

De fietsen worden opgehangen aan een haakje.

– Deze trein heeft geen gelijkvloerse instap.

– Deze fietsplekken zijn vaak al lang van te voren uitverkocht.

 

fiets mee in de trein naar Verona

Eurocity Zwitserland

 

– De Eurocity trein Hamburg – Osnabrück – Düsseldorf – Basel – Zürich heeft ongeveer 20 fietsplaatsen. Elk rijtuig heeft plek voor 2 fietsen.

– Deze rijtuigen worden ook ingezet op de trein Graz <> Innsbruck <> Zürich:

EC 163 en EC164.

– Fietsen worden opgehangen aan haakjes.

– Deze trein heeft geen gelijkvloerse instap.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn in hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen.

– Ook de 1e klas rijtuigen hebben fietsplaatsen. Het is mogelijk om 1e klas te reizen met fietsplaatsen in hetzelfde rijtuig. Dit is een van de weinige treinen waar dit mogelijk is.

Fiets_NightJet

Eurocity Duitsland <> Oostenrijk <> Italië

 

– De Eurocity treinen tussen van München en Innsbruck naar Verona, Bologna en Venetië hebben een ruim aantal fietsplekken beschikbaar.

– Fietsen worden in een afgesloten fietsruim geplaatst. De conducteur helpt met het in- en uitstappen.

– Deze trein heeft geen gelijkvloerse instap.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn niet hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen.

– Dit treintype rijdt ook op de route Innsbruck – Düsseldorf.

Eurocity_DE_AT_IT

RailJet

 

Deze treinen rijden op veel Intercity verbindingen binnen Oostenrijk en daarbuiten.

Deze trein rijdt ook op de verbindingen Boedapest <> Wenen <> München en Zürich <> Innsbruck.

RailJet treinen hebben haakjes waar je je fiets aan ophangt.

– Deze trein heeft geen gelijkvloerse instap.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn in hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen.

RailJet Fiets

Intercity Zwitserland

 

In Zwitserland rijden verschillende type Intercity treinen.

De nieuwste dubbeldeks Intercity treinen hebben een gelijkvloerse instap en fietsen worden in een rekje geplaatst. Deze treinen rijden oa op de verbindingen Basel <> Zürich <> Chur en Zürich <> Bern <> Lausanne.

– De Intercity treinen Zürich <> Genève en Basel <> Biel hebben geen gelijkvloerse instap en fietsen worden aan een haakje opgehagen (zie foto rechts).

– De treinen Zürich <> Genève moeten altijd gereserveerd worden. Voor overige Intercity treinen geldt niet altijd een reserveringsplicht. Wanneer er geen reserveringsplicht is, mag je elke vrije fietsplek kiezen.

Fiets Intercity Zwitserland

Interregio Zwitserland

 

In Zwitserland rijden verschillende type Interregio treinen.

De nieuwste treinen hebben een gelijkvloerse instap en fietsen worden in een rekje geplaatst. Deze treinen rijden oa op de verbindingen Basel / Zürich <> Göschenen (bij Andermatt) en Bern <> Genève.

– Fietsen worden tegen klapstoeltjes geplaatst op de verbinding Basel / Zürich <> Göschenen (zie foto rechts). Op andere verbindingen worden fietsen aan een haakje gehangen of in een rekje geplaatst.

– De meeste Interregio treinen hebben een gelijkvloerse instap.

– Fietsplaatsen kunnen niet gereserveerd worden. Dit werkt hetzelfde als in Nederlandse treinen.

IR_CH

Eurocity Zwitserland <> Italië

 

Deze treinen rijden op de verbindingen Basel <> Milaan en Zürich <> Milaan en hebben plek voor 4 fietsen.

Deze treinen hebben beugels waar je je fiets aan ophangt.

– De Eurocity’s Zwitserland <> Italië hebben een gelijkvloerse instap.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn in hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen.

Fiets Eurocity Italië

🇫🇷 Frankrijk 🇫🇷

Fiets mee in Franse treinen

 

In Frankrijk mogen fietsen op een aantal treinen mee zonder te hoeven demonteren. Er zijn een aantal TGV treinen waar fietsen in het geheel meemogen. Thalys treinen en TGV treinen ten noorden van Parijs nemen geen fietsen mee.

Regionale (TER) treinen nemen fietsen mee.

Fietsruimtes zijn te herkennen aan fietssymbolen aan de buitenkant van de treinen. De treinsamenstellingen worden weergegeven op de vertrekschermen op de perrons.

Fiets Franse nachttrein

TGV

 

Een aantal TGV types zijn uitgerust met fietsplaatsen.

Deze rijden op de trajecten Parijs <> Bretagne, Parijs <> Lyon, Parijs <> Bordeaux, Hendaye.

Ook rijden er TGV treinen met fietsplekken op de trajecten Metz <> Montpellier en Nancy <> Nice.

De TGV’s hebben slechts 2 fietsplekken per treinstel en zijn dus zeer beperkt beschikbaar.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn in hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen.

– De TGV’s Parijs <> Bretagne en Parijs <> Bordeaux/Hendaye hebben een gelijkvloerse instap. De overige TGV’s (Metz <> Montpellier en Nancy <> Nice) niet.

Fiets mee in TGV

Intercités de Nuit (Franse nachttreinen)

 

De nachttreinen Parijs <> Nice, Parijs <> Toulouse/Cerbère en Parijs <> Lourdes nemen fietsen mee.

De fietsen worden in een leeg compartiment geplaatst naast het couchette compartment waar je slaapt.

De Franse nachttreinen hebben plek voor 4 fietsen.

– Deze treinen hebben geen gelijkvloerse instap.

– In Franse nachttreinen is het enkel mogelijk om een couchette in gedeeld compartiment voor in totaal 6 personen te boeken in combinatie met een fietsplek.

Franse_Nachttrein_Fiets

Regionaal (TER)

 

Voor de regionale treinen in Frankrijk worden verschillende treintypes gebruikt

Afhankelijk van het type materieel worden fietsen opgehangen aan een haakje of tegenklapstoeltjes geplaatst.

– Nieuwe treinstellen hebben een gelijkvloerse instap, oudere treinen hebben geen gelijkvloerse instap.

– Fietsen mogen altijd gratis mee, zonder kaartje of reserveren.

– Uitzondering: TER treinen tussen Straatsburg en Basel in de spitsuren nemen geen fietsen mee.

Fiets TER Frankrijk

🇩🇰 Denemarken 🇩🇰

Intercity

 

De fietsplaatsen in Deense intercity treinen zijn vergelijkbaar met Nederlandse treinen.

– Fietsen worden tegen klapstoeltjes geplaatst.

– Deense Intercity treinen hebben geen gelijkvloerse instap.

– De zitplaatsen zijn vrijwel altijd in hetzelfde rijtuig als de fietsplaatsen. De zitplaatsen moeten los gereserveerd worden en kan ik niet altijd in hetzelfde rijtuig als de fietsen reserveren.

– In Denemarken rijden tussen de grote steden vrijwel uitsluitend Intercity treinen. Regionale treinen rijden voornamelijk in en rondom Kopenhagen.

Deense_IC_Fiets

🇮🇹 Italië 🇮🇹

Intercity

 

– De Intercity treinen van de Italiaanse spoorwegen hebben haakjes waaraan je je fiets ophangt.

– Intercity’s rijden op een aantal lange afstandsverbindingen binnen Italië, onder anderen op de trajecten Rome – Milaan, Rome – Bologna en Rome – Napels.

– Deze trein heeft geen gelijkvloerse instap.

– De gereserveerde zitplaatsen zijn meestal in hetzelfde rijtuig in de buurt van de fietsplaatsen. Kort voor vertrek kan het gebeuren dat alle zitplaatsen in het fietsrijtuig al gereserveerd zijn.

Fiets Intercity Italië

Regionaal

 

Voor de regionale treinen in Italië worden verschillende treintypes gebruikt.

Afhankelijk van het type materieel worden fietsen opgehangen aan een haakje of in een klein fietsenrek geplaatst.

– Nieuwe treinstellen hebben een gelijkvloerse instap, oudere treinen hebben geen gelijkvloerse instap.

– Fietsen mogen mee met een fietskaartjes van €3,50 per fiets. Het reserveren van fietsplaatsen is niet nodig/mogelijk. Dit werkt hetzelfde als in Nederlandse treinen.

Regionaal_Italie

Fiets Mee

KvK nummer: 78379288

E-mail: info@fiets-mee.nl